1. Úvod
Protikorupčný program Technických služieb mesta Prievidza s.r.o. (ďalej len „TSMPD s.r.o.“) bol vypracovaný v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 585/2018 z 12. decembra 2018, ktorým bola schválená Protikorupčná politika SR na roky 2019 –2023 (ďalej „Protikorupčná politika SR“).
Protikorupčný program TSMPD s.r.o. nadväzuje na schválenú Protikorupčnú politiku SR. Predmetom tohto programu je prijatie, zavedenie, uplatňovanie zavedenia účinnej a koordinovanej protikorupčnej politiky TSMPD s.r.o. v súlade zo zásadami právneho štátu a etických noriem. Protikorupčný program TSMPD s.r.o. nadväzuje aj na štandardy v zmysle normy ISO 37001.
Aktuálne znenie protikorupčného programu TSMPD s.r.o. sa nachádza na webovom sídle organizácie https://www.tsmpd.sk/.
Účelom tohto protikorupčného programu je zlepšiť protikorupčnú prevenciu, zmenšovať priestor pre korupciu a odstraňovať príčiny jej vzniku, pričom za dôsledné uplatňovanie a dodržiavanie protikorupčných zásad a ostatných ustanovení tohto programu majú zodpovednosť všetci zamestnanci TSMPD s.r.o.
Cieľom tohto protikorupčného programu je poskytnúť zamestnancom TSMPD s.r.o. postup alebo návod na predchádzanie korupcie zavedením funkčného systému riadenia korupčných rizík a identifikáciu rizikových oblastí z hľadiska korupcie, čím dochádza k zmenšovaniu priestoru vzniku a existencie korupcie a k zlepšeniu protikorupčnej prevencie.
2. Použité skratky
- EK – Európska komisia
- EŠIF – Európske štrukturálne a investičné fondy
- OSN – Organizácia spojených národov
- TSMPD s.r.o. – Technické služby mesta Prievidza
- SR – Slovenská republika
- TZ – Trestný zákon
- Z. z. – Zbierka zákonov
3. Vymedzenie pojmov
Na účely realizácie protikorupčného programu spoločnosti sa používa toto vymedzenie pojmov:
Korupcia
Vymedzenie pojmu korupcia ako zneužitie moci alebo postavenia vo vlastný prospech alebo v prospech iných osôb sa opiera o Dohovor OSN proti korupcii.[1] Podobne aj EK v súvislosti s EŠIF používa všeobecné vymedzenie pojmu korupcia, ktorú vníma ako „zneužitie (verejného) postavenia na osobný prospech“.[2] Zdôrazňuje, že korupčnými platbami či transakciami sa napomáha mnohým ďalším druhom podvodov, ako sú na-príklad falošné fakturácie, fiktívne výdavky alebo neplnenie zmluvných záväzkov.
Aj keď v čase vypracovávania tohto dokumentu samotný pojem korupcia nie je ako termín v slovenských právnych predpisoch osobitne vymedzený, v TZ sa v § 328 až § 336b uvádzajú druhy konaní súvisiacich s korupciou či úplatkárstvom. Termín korupcia má preto v tomto dokumente generický význam, ktorý zahŕňa nielen všetky uvedené druhy konania, ale aj akékoľvek ďalšie konania poškodzujúce verejný záujem. Zahŕňa takisto zneužívanie moci, právomoci, vplyvu či postavenia, navádzanie na takéto zneužitie, klientelizmus, rodinkárstvo, protekcionárstvo, vydieranie, konflikt záujmov, nezákonný lobing, poskytovanie a prijímanie nenáležitých výhod bez poskytovania protislužby a spreneveru verejných zdrojov. Zneužitie právomoci verejného činiteľa v zmysle § 326 TZ je vo svojej podstate takisto korupciou, rovnako ako i trestné činy spáchané v súvislosti s verejným obstarávaním a verejnou dražbou[3] a machinácie v súvislosti s konkurzným a vyrovnacím konaním.[4]
Korupčné riziko
V užšom zmysle sa pod týmto pojmom rozumie existencia príležitosti, pravdepodobnosti alebo možnosti vzniku korupcie a nákladov spojených s touto korupciou. Zahŕňa aj príčiny alebo podmienky, ktoré uľahčujú vznik situácie priaznivej pre podplácanie, korupciu, korupčné správanie alebo konanie.
Protikorupčná prevencia
Pod týmto pojmom sa rozumejú systematické postupy na a) odhaľovanie a odstraňovanie príčin, príležitostí a podmienok priaznivých pre vznik a existenciu korupcie; b) zmenšovanie a odstraňovanie korupčných rizík; c) zníženie pravdepodobnosti alebo možnosti vzniku korupcie; d) odrádzanie osôb od páchania trestných činov korupcie a e) posilňovanie kultúry etiky, integrity a protikorupčného povedomia.
Systém manažérstva proti korupcii
Súbor vzájomne sa ovplyvňujúcich prvkov organizácie pôsobiacich na vytvorenie protikorupčnej politiky, protikorupčných cieľov a procesov na dosahovanie týchto cieľov.
Verejná integrita
Dôsledný súlad konania so spoločnými etickými hodnotami, zásadami a normami s cieľom podporovať a uprednostňovať verejný záujem pred súkromnými záujmami vo verejnom sektore. V kontexte činnosti orgánov verejnej moci sa zároveň chápe ako čestnosť, poctivosť, nezaujatosť, nestrannosť, rešpektovanie dôstojnosti, slušnosť, korektnosť, transparentnosť a dôveryhodnosť pri vykonávaní úradných povinností a zverených právomocí. Je nesporné, že medzi verejnou integritou a korupciou je nepriamoúmerný vzťah.
Verejný záujem[5]
Záujem trvalo a udržateľne zlepšovať v súlade so zásadami právneho štátu a všeobecne uznávanými zásadami etiky a morálky kvalitu života, životných podmienok a blahobytu všetkých občanov alebo väčšiny občanov. Verejný záujem ako predmet sústredeného úsilia sa však nechápe ako svojvôľa na úkor ostatných osôb, ale ako oprávnený nárok, pri ktorom sa nezhorší situácia ostatných osôb a dodržia sa stanovené princípy demokracie a právneho štátu.
4. Východiská programu
Protikorupčný program zohľadňuje základné faktory[6] uvedené v Protikorupčnej politike SR, ktoré môžu posilniť alebo ohroziť úspešnosť jeho realizácie. Tieto faktory zodpovedajú identifikácii podľa analýzy SWOT[7]. Protikorupčná politika SR je súčasťou celkovej politiky dodržiavania predpisov a pravidiel. Protikorupčná politika SR a systém protikorupčného manažérstva pomáhajú organizácii vyhnúť sa korupcii alebo zmierňovať náklady, riziká a poškodenie vyplývajúce z účasti na korupcii, pomáhajú podporovať dôveru v obchodných vzťahoch a zlepšovať meno TSMPD s.r.o.
Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné v rámci TSMPD s.r.o. vytvárať vhodné inštitucionálne, právne a spoločenské podmienky, v ktorých sa odmietajú akékoľvek prejavy korupčného správania a korupčné konanie sa účinne postihuje. TSMPD s.r.o. preto uplatňuje zásadu nulovej tolerancie korupcie. V súvislosti s touto zásadou sa nesmú zľahčovať alebo prehliadať ani prejavy korupčného správania a riziká, ktoré by mohli umožniť vznik korupcie alebo vytvoriť priestor či príležitosť na jej spáchanie.
Keďže korupcia, jej páchatelia a sprostredkovatelia, ako aj všetci, ktorí sa podieľajú na vytváraní priestoru a príležitostí na korupciu, poškodzujú TSMPD s.r.o., musí byť zabezpečená ochrana TSMPD s.r.o.
Akékoľvek znižovanie transparentnosti rozhodovacích procesov TSMPD s.r.o. je neprijateľné. Týka sa to nielen oblastí, v ktorých sa rozhoduje o použití prostriedkov z verejných zdrojov, ale hlavne aj procesov schvaľovania a povoľovania. V tejto súvislosti je takisto potrebné odstrániť z rozhodovacích procesov všetky prvky, ktoré by mohli vytvárať priestor pre korupčné správanie. Pri rozhodovaní na základe vlastnej úvahy nesmie byť spochybnená integrita ani dôveryhodnosť TSMPD s.r.o. Rovnako je potrebné dôrazne uplatňovať vyvoditeľnú zodpovednosť za vytváranie priestoru, príležitostí a podmienok pre korupciu.
5. Faktory s vplyvom na realizáciu Protikorupčnej politiky TSMPD s.r.o.
Táto časť sa sústreďuje na základné faktory, ktoré môžu pomôcť pri realizácii protikorupčného programu alebo ohroziť jeho úspešnosť. Faktory s vplyvom na jeho realizáciu boli identifikované prostredníctvom SWOT analýzy so zreteľom na prevenciu korupcie a boj proti korupcii.
(1) Aktuálne faktory, ktoré majú priaznivý vplyv na realizáciu protikorupčného programu
Uvedené faktory sú súčasťou už existujúceho základného rámca priaznivého pre realizáciu protikorupčného programu TSMPD s.r.o., ktorý obsahuje využiteľný silný aktivizačný protikorupčný potenciál na dosiahnutie cieľov protikorupčného programu TSMPD s.r.o.
- a) prejavená vôľa bojovať proti korupcii a znižovať korupčné riziká,
- b) podpora vedenia TSMPD s.r.o. pri vypracovaní a zavedení protikorupčného programu,
- c) prijatie protikorupčných pravidiel v TSMPD s.r.o.,
- d) zavedenie etického kódexu TSMPD s.r.o.
(2) Aktuálne faktory, ktoré majú nepriaznivý vplyv na realizáciu protikorupčného programu
- a) nízka dôvera zamestnancov TSMPD s.r.o. v účinnosť uplatňovania protikorupčných pravidiel v praxi;
- b) nedostatočné vedomosti o efektívnych postupoch boja proti korupcii a o protikorupčnej prevencii zo strany zamestnancov TSMPD s.r.o.;
- c ) obava zamestnancov TSMPD s.r.o. oznamovať nekalé praktiky a s tým súvisiaca nízka pravdepodobnosť odhalenia prípadného korupčného správania;
- d) uplatňovanie protikorupčných pravidiel a morálnych zásad v organizácii je často vnímané ako formálne.
Tieto faktory sú súčasťou aktuálneho stavu, ktorý je nepriaznivý pre realizáciu Protikorupčnej politiky TSMPD s.r.o. Na zmenu tohto stavu je potrebné prijať zodpovedajúce opatrenia.
(3) Aktuálne faktory, ktoré sú príležitosťami podporujúcimi realizáciu protikorupčného programu TSMPD s.r.o.
- a) podmienky pre zavádzanie protikorupčných opatrení v podmienkach TSMPD s.r.o. sú priaznivé,
- b) zvyšujúci sa tlak verejnosti na riešenie problémov spojených s korupciou,
- c) zavádzanie IT technológií do riadenia korupčných rizík a na oznamovanie korupcie a inej protispoločenskej činnosti,
Využitie týchto faktorov môže prispieť k minimalizácii a odstráneniu nepriaznivých faktorov ak úspešnému uskutočňovaniu Protikorupčnej politiky TSMPD s.r.o. ako aj Protikorupčnej politiky SR.
(4) Aktuálne faktory z okolitého prostredia, ktoré ohrozujú realizáciu protikorupčného programu TSMPD s.r.o.
- a) prevažujúci pesimistický postoj verejnosti k odstráneniu korupcie,
- b) vysoká miera tolerancie drobnej korupcie zo strany verejnosti,
- c) nízka ochota verejnosti, vrátane podnikateľov, oznamovať korupciu na všetkých úrovniach verejného sektora z dôvodu neistoty spôsobenej obavou z odvetných krokov,
- d) neexistencia systému hĺbkovej analýzy dôveryhodnosti partnerov vecného vzťahu,
- e) riziko neodhalenia účasti vzájomne prepojených spoločností vo verejnom obstarávaní,
- f) zdokonaľovanie korupčných schém ako reakcia na protikorupčné opatrenia,
- g) chýbajúca nestrannosť či nezaujatosť pri výbere a medializácii podozrení z korupčného konania,
- h) absencia jasných pravidiel pre lobing, dary, efektívnosť systému kontroly majetkových priznaní, ovplyvňovanie verejnej politiky a legislatívneho procesu,
- i) zištné dôvody pri podpore kultúry integrity vo verejnom sektore a naprieč celým politickým spektrom.
Tieto faktory sú zároveň významnými korupčnými rizikami. Mohli by zabrániť dosiahnutiu protikorupčných cieľov a úspešnému vykonávaniu Protikorupčnej politiky TSMPD s.r.o. Na ich zmiernenie a minimalizáciu je preto potrebné sústredené a konštruktívne úsilie založené na celospoločenskom prístupe a behaviorálnych poznatkoch. Na tento účel by sa mali prijať osobitné opatrenia, pričom je nevyhnutné posilňovať spoluprácu a súčinnosť nielen v rámci celého verejného sektora, ale aj jeho spoluprácu s verejnosťou. Angažovanosť verejnosti a jednotlivcov pri zmene vzorcov správania sa je na zmiernenie a odstránenie ohrozenia spôsobeného týmito faktormi dôležitá.
6. Priority protikorupčného programu TSMPD s.r.o.
Protikorupčný program TSMPD s.r.o. je postavený na prioritách a cieľoch, ktoré vychádzajú z priorít Protikorupčnej politiky SR.
Priorita 1
Posilniť postavenie TSMPD s.r.o. ako dôveryhodnej obchodnej spoločnosti, ktorá svojou činnosťou presadzuje a chráni verejný záujem prostredníctvom zmenšovania priestoru a príležitostí pre korupciu.
Priorita 2
Zvyšovať efektívnosť protikorupčného riadenia TSMPD s.r.o.
Priorita 3
Zvyšovať povedomie zamestnancov TSMPD s.r.o. v oblasti protikorupčného správania.
7. Riadenie korupčných rizík
Posudzovanie korupčných rizík ako súčasť ich riadenia zahŕňa súbor činností a mechanizmov, prostredníctvom ktorých sa stanoví pravdepodobnosť výskytu priestoru, podmienok, príčin či príležitosti na korupciu alebo pravdepodobnosť výskytu samotnej korupcie. Posudzovanie korupčných rizík však nie je jednorazová ani samoúčelná činnosť. Je to sústavný proces. Prijaté opatrenia na oslabovanie a eliminovanie korupčných rizík je potrebné sústavne monitorovať, vyhodnocovať a zdokonaľovať tak, aby sa dosiahol žiadúci účinok.
Riadenie korupčných rizík je súčasťou riadenia rizík spoločnosti. Patrí do pôsobnosti vedúcich zamestnancov spoločnosti, zamestnancov na všetkých stupňoch riadenia, ktorí identifikujú existujúce korupčné riziká, mapujú a hodnotia stupeň ich významnosti. Výsledkom procesu je vyhotovenie korupčných rizík za príslušné obdobie. Korupčné riziká sa pravidelne, minimálne jedenkrát ročne, prehodnotia s cieľom aktualizovať postupy na elimináciu rizík, prípadne identifikovať nové korupčné riziká.
8. Ciele a opatrenia
Korupčné riziko č. 1
Riziko ohrozenia TSMPD s.r.o. v dôsledku uzatvárania nevýhodných zmluvných vzťahov a zvýhodňovania druhej strany v neprospech TSMPD s.r.o.